Stres zawodowy – jak sobie z nim poradzić?
Praca wypełniająca większość naszego życia, może być źródłem satysfakcji, spełnienia, sukcesu w wymiarze społecznym, materialnym. Może być jednak także źródłem stresu, prowadzącym do wypalenia zawodowego. Czym jest stres zawodowy? Czy i jak możemy sobie z nim poradzić? O tym przeczytasz w niniejszym artykule.
Stres zawodowy – definicja
Na wstępie warto zastanowić się, czym jest stres w pracy. proponuję przyglądnąć się definicji stresu zawodowego zaproponowanej przez Światową Organizację Zdrowia. Zatem “stres zawodowy to reakcja organizmu pracownika, która może wystąpić wówczas, gdy osoba eksponowana jest na związane z pracą wymagania i presję, które nie są dostosowane do jej wiedzy i umiejętności, i stanowią wyzwanie z punktu widzenia jej zdolności do poradzenia sobie.”
Można wyodrębnić fizjologiczne, emocjonalne, poznawcze i behawioralne reakcje na stresogenne sytuacje w pracy:
- Reakcje fizjologiczne, np. podwyższone ciśnienie krwi, przyśpieszony puls.
- Reakcje emocjonalne, np. nerwowość, złość.
- Reakcje poznawcze, np. spadek koncentracji, pogorszenie pamięci.
- Reakcje behawioralne, np. zachowania agresywne, impulsywne, częstsze popełnianie błędów.
Stres zawodowy – autodiagnoza
Jeżeli zauważasz, że Twój organizm reaguje bardzo reaktywnie w związku z pracą i nie wiążesz tego z problemami osobistymi, rodzinnymi, zadaj sobie następujące pytania:
- Czy czujesz się przeciążony obowiązkami zawodowymi?
- Czy stałym elementem Twojej pracy są nieprzekraczalne terminy?
- Czy Twoja praca wymaga długiego dobowego czasu pracy?
- Czy czujesz się niedoceniany?
- Czy otrzymujesz zbyt niskie wynagrodzenie za wykonywaną pracę?
- Czy twoja praca jest monotonna?
- Czy praca nie sprawia Ci przyjemności lub nie jest dostosowana do Twoich zdolności?
- Czy jesteś konflikcie ze współpracownikami lub przełożonym?
- Czy w sytuacjach problematycznych, nie otrzymujesz wsparcia?
Jeżeli udzieliłeś odpowiedzi twierdzącej na którekolwiek z powyższych pytań (a może nawet na wręcz wszystkie), możesz być narażony na stres zawodowy.
Stres w pracy – jak sobie z nim poradzić?
Mając w ręku wyniki autodiagnozy czynników stresogennych w Twojej pracy, możesz opracować plan działań mających na celu zoptymalizowanie Twoich warunków pracy. Oczywiście w ten sposób nie wyeliminujesz stresu, rzecz jasna, ale możesz go zminimalizować.
Oto kilka uniwersalnych wskazówek, które warto uwzględnić w takim planie zaradczym:
- Spraw, by miejsce, w którym pracujesz było dla Ciebie przyjazne. Postaw na biurku swojego ulubionego kwiatka, zdjęcie z widokiem, który Cię relaksuje, zadbaj o porządek i swoją osobistą przestrzeń.
- Zadbaj o odpowiedni poziom komunikacji. Najpierw upewnij się, że komunikujesz jasno i klarownie swoje potrzeby i wnioski. Potem sprawdź, czy druga strona (czy to przełożony czy współpracownicy) dobrze Cię zrozumieli. Twoja komunikacja w kwestii oczekiwań / problemów / wyzwań na na stanowisku pracy powinna być precyzyjna.
- Jeżeli charakter pracy u Ciebie jest związany z obciążeniem tempem pracy, dyspozycyjnością, nieprzekraczalnymi terminami, daj sobie możliwość odstresowania się w formie zajęć wellness czy siłowni. Cykliczne korzystanie z ulubionej formy aktywności fizycznej (nawet spacer) dobrze wpłynie na Twój ogranizm.
Jak radzić sobie w stresującej sytuacji – techniki relaksacyjne
Może zastanawiasz się, jak poradzić sobie w przypadku wystąpienia sytuacji stresującej, która wyprowadziła Cię z równowagi. Rozwiązaniem ad hoc może być wykorzystanie krótkich technik relaksacyjnych (możliwych do zastosowania w miejscu pracy):
- Oddychanie przeponowe – każdy rodzaj głębokiego, wolnego oddychania przeponowego – podczas którego wizualizujesz napełnianie dolnej części płuc tuż nad pępkiem jak balon… a następnie powoli wydychasz. Wypróbuj proste ćwiczenie oddechowe: metoda 3-3-6. Weź głęboki wdech, policz w myślach do 3. Przytrzymaj powietrze przez kolejne 3 sekundy. Potem zrób długi wydech, licząc do 6. Powtórz kilka razy, aż poczujesz się odprężony. Zwróć uwagę, aby za każdym razem brzuch powiększał się na wdechu i zmniejszał na wydechu.
- Rozluźnianie mięśni – na przykład karku oraz szyi. Można je wykonać zarówno w pozycji stojącej, jak i leżącej. Pochyl lekko głowę i wykonuj ruchy szyi (np. na boki czy kręcąc ósemki).
- Wizualizacja bezpiecznego miejsca – usiądź wygodnie, wyobraź sobie spokojne, przyjemne i bezpieczne miejsce. Może to być miejsce, w którym już kiedyś byłeś lub o którym marzyłeś, by się w nim znaleźć. Następnie zamknij oczy i spróbuj myślami się w nie przenieść. Wyobraź sobie, jak najwięcej szczegółów, odczuć, odgłosów i zapachów, które są w tym miejscu. Pomału relaksuj swoje ciało i uspokój oddech. W bezpiecznym miejscu możesz pozostać 20-30 minut.
- Technika ruchów gałek ocznych – jest przydatna, gdy w pracy doświadczyłeś przykrej sytuacji, która wyprowadziła Cię z równowagi. Zanim rozpoczniesz stosowanie tej techniki, najpierw oceń w skali od 1 do 10, jak silna jest emocja, którą przeżywasz. Następnie przymknij powieki i przesuń spokojnie i powoli spojrzenie z jednego końca pomieszczenia na drugi – tam i z powrotem. Koncentruj się wyłącznie na tej czynności. Otwórz oczy i oceń jeszcze raz nasilenie emocji. Jeśli jest to możliwe, powtarzaj to ćwiczenie parę razy, tak by nasilenie danej emocji było jak najmniejsze. Celem jest odzyskanie spokoju.
Stres w pracy – konsekwencje
W poprzednim akapicie zawarliśmy klika cennych wskazówek do Twojego planu zaradczego. Jeżeli jeszcze zastanawiasz się czy warto je wdrożyć przedstawiamy jakie konsekwencje dla Twojego organizmu może nieść stres w pracy:
- trudności z uwagą, koncentracją,
- trudności w podejmowaniu decyzji.
- problemy z logicznym myśleniem,
- zmniejszenie zaangażowania w pracę,
- rozdrażnienie, zmęczenie, depresja,
- problemy ze snem,
- problemy zdrowotne – psychosomatyczne (m.in. choroby serca, wzrost ciśnienia krwi, bóle głowy).
Stres również będzie niekorzystnie wpływał na Twoje miejsce pracy i przyczyniał się do kolejnych problemów:
- wzrost absencji pracowniczej,
- spadek zaangażowania w pracę,
- wzrost rotacji pracowników,
- osłabienie produktywności i efektywności,
- wzrost poziomu niebezpiecznych praktyk w organizacji oraz liczby wypadków,
- wzrost liczby skarg od klientów,
- niszczenie wizerunku firmy wśród pracowników i klientów.
Mając świadomość, jakie są skutki stresu zawodowego zarówno dla Ciebie jak i dla całej organizacji, warto podjąć konkretne działania, do czego też Cię zachęcamy!
Jeżeli zainteresował cię ten artykuł, zapraszamy do lektury wpisu o tym, jak zadbać o swój mózg.